Ga naar de inhoud

Een dag als hotelbutler

Wanneer een hotel een butlerservice aanbiedt, is dit meestal een service die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar wordt aangeboden. Er is altijd een butler beschikbaar om te zorgen voor de behoeften van de gasten. Maar wat doet een butler de hele dag door? Hoe houdt hij zichzelf bezig wanneer er geen verzoeken zijn om mee om te gaan?


Elke dienst begint hetzelfde. Je zorgt ervoor dat je op de hoogte bent van wie er op dat moment in je hotel verblijft en wat hun activiteiten, voorkeuren en afkeuren zijn. We krijgen die informatie via een overdracht van onze collega’s binnen de Butler- en Guest Service afdeling. Het is cruciaal om de exacte voor- en afkeuren van de gasten te
kennen, omdat de service die je biedt op maat is gemaakt. Nadat je weet wie je gasten zijn, bereid je de zogenaamde “mise en place” voor. Dit houdt in dat je ervoor zorgt dat alles wat je tijdens de dienst nodig zou kunnen hebben, gepoetst, schoon
en in overvloed aanwezig is. Je bereidt gevouwen servetten voor voor in-room dining, poetst bestek/glazen/cloches enzovoort.


Als hotelbutler ben je ook verantwoordelijk voor de presentatie in het hotel. Dus gaan we vervolgens op een vloerinspectie. Tijdens deze inspectie controleer je alle openbare ruimtes en zie je of alles voldoet aan de normen. Je controleert of het hotel
schoon is, lekker ruikt, de gordijnen recht hangen, er geen roomservice in de gangen achterblijft en dat het klaar is om royalty te ontvangen.


Nadat de openbare ruimtes klaar zijn voor een koninklijk welkom, worden de suites gecontroleerd. We beginnen met het controleren van de suites die geboekt zijn en wachten op gasten welke die dag zullen aankomen. Het controleren van een suite gebeurt met militaire precisie. De minibar moet op exact de juiste temperatuur staan, de labels moeten
naar de gast gericht zijn, er mogen geen watervlekken achterblijven in de jacuzzi en alle kussens moeten opgeschud zijn, de kamertemperatuur is ingesteld, de technologie werkt correct, alle lampen werken, enzovoort. De kleinste imperfectie is
in onze ogen een grote fout. Nadat de suites voor aankomsten zijn gecontroleerd, worden de lege suites gecontroleerd voor het geval er nieuwe reserveringen zijn of gasten die zonder reservering binnenkomen.


We gaan vervolgens verder met het controleren van de profielen van de terugkerende gasten en de reserveringsnotities van gasten die voor het eerst komen. We kijken of er voorkeuren/verzoeken/allergieën of andere belangrijke zaken zijn waar we ons
op kunnen voorbereiden om het verschil te maken voor de gasten. Dit kan het verwijderen van items uit de suite zijn waar de gast allergisch voor is, het vullen van de minibar met de favoriete snacks van de gast, het instellen van de gewenste
kamertemperatuur, het geven van een romantische touch aan de suite of eenvoudigweg het plaatsen van welkomstvoorzieningen zoals champagne of aardbeien die de gast gratis kan genieten.


Gedurende de dag zullen de butlers ook toezicht houden op het ontbijt voor de gasten in het hotel. Ze zullen het ontbijtteam assisteren als ze overweldigd worden en ervoor zorgen dat de standaarden ten allen tijde worden gehandhaafd. Op deze
manier zorgt de butler er altijd voor dat zijn of haar gast geniet van een consequent goede service. Naast het ontbijt en roomservice zal de butler 24 uur per dag verzoeken voor roomservice en in-room dining afhandelen.


Tussen deze taken door moet de butler er ook voor zorgen dat de uitcheckende gasten worden verzorgd. Dit betekent bagage inpakken, boarding passes printen, bagage in de auto plaatsen, ervoor zorgen dat de gast er op zijn best uitziet door zijn kleren te strijken en zijn schoenen te poetsen, zijn pakken te persen of zijn jurken te stomen.


Naast de uitcheckende gasten zijn er ook aankomende gasten om tegelijkertijd voor te zorgen. We zorgen voor de valet parking, het plaatsen van de bagage in de suite terwijl het inchecken wordt uitgevoerd, assisteren de gast naar de kamer, geven een kameroriëntatie (hoe werkt alle technologie, waar kan de gast alles vinden, enzovoort), uitpakken, strijken/poetsen/valet persoonlijke bezittingen, reserveringen maken, vervoer boeken, een reisplan maken en in feite alles doen wat binnen de grenzen van de wet valt. Je kunt je butler alles vragen, maar we kunnen alleen helpen bij wettelijke verzoeken.


Zoals je je kunt voorstellen, zou ik eindeloos kunnen doorgaan over de details van het dagelijks leven van een butler, maar dat zou al snel uitmonden in een boek. Deze korte blog vat enkele van de verantwoordelijkheden samen waarmee we te maken hebben en waar we van houden. Het goed uitvoeren van de taak vereist veel teamwork, timemanagement en passie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *