Ga naar de inhoud

De sleutel tot gastvrijheid

Je hoeft niet per se in de horeca te werken om een goede gastheer te zijn. Denk aan alle verjaardagsfeestjes die je hebt gehad, familiebijeenkomsten die je hebt georganiseerd, vieringen die je hebt gepland. Vroeg of laat worden we er allemaal
aan blootgesteld en het is belangrijk om een gevoel van richting te hebben over wat te doen.

Ik ben van jongs af aan blootgesteld aan geweldig gastvrijheid. Mijn ouders waren altijd zeer toegewijd aan hun gasten, ongeacht de gelegenheid. Ik geloof dat hun passie mij mijn gevoel van richting heeft gegeven om een professionele gastheer te worden. Natuurlijk zorg ik als ik aan het werk ben binnen mijn dagelijkse verantwoordelijkheden niet voor mijn eigen familie, maar het concept is nog steeds hetzelfde. We nodigen gasten uit in onze huizen of gekozen locaties, we vermaken ze in een comfortabele setting en we laten ze vertrekken met een positieve en blijvende indruk.

Wanneer je gasten uitnodigt om je te vergezellen, wat de gelegenheid ook moge zijn, zal een goede gastheer dienen als de wind onder hun vleugels. Bij aankomst worden de jassen verzameld. Wanneer ze zitten, worden drankjes geserveerd. Lege glazen worden tijdig bijgevuld of eventueel zo snel mogelijk weggehaald. Een gastheer moet op veel dingen letten. Hebben je gasten plezier en zijn ze betrokken bij elkaar, worden ze verzorgd met eten en drinken, zien ze er comfortabel uit of hebben ze hulp nodig van welke aard dan ook.

In een informele setting zijn er weinig tot geen standaarden. Binnen je eigen huis ben jij de baas en wat jij goed vindt, wordt de standaard. Als je in een professionele omgeving werkt, kan het zelfs eenvoudiger zijn omdat de standaarden al zijn gekozen en je ze alleen maar hoeft te handhaven. Als je voor je gasten zorgt, is het van het grootste belang dat de gekozen standaarden te allen tijde worden nageleefd en dat je niet gestrest of te druk lijkt. Je gasten moeten zich altijd comfortabel
genoeg voelen om je iets te vragen zonder het gevoel te hebben dat ze je tot last zijn. Stress is altijd een aanwezige vijand die op de loer ligt bij elk evenement, maar je moet het nooit laten zien.

Mijn moeder vertelde me ooit dat ze de druk voelde om een van origine opgeleide butler weer in haar huis te verwelkomen, omdat we getrainde perfectionisten zijn met een scherp oog voor detail binnen ons vakgebied. Maar het belangrijkste wat een gastheer altijd moet doen, is een warme en geruststellende setting bieden waarin elke gast zich welkom voelt zonder zich gehaast of onder druk gezet te voelen. Ik voel dat ze keer op keer de spijker op de kop slaat als ik haar bezoek, want op dat vlak heeft ze altijd de hoogste normen die altijd worden nageleefd.

Het maakt niet uit wie je bent of waar je werkt. Een ober in een restaurant, een bedieningsmedewerker bij een evenement, een vrouw die haar man een verjaardagsfeestje geeft of een butler in een chique hotel, zodra je je gasten op deze manier bekijkt met dit in gedachten, zullen je gasten blijven terugkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *